Den 2. maj 2025 har Batteriretur sendt høringssvar til Miljøstyrelsens udkast til bekendtgørelse om supplerende bestemmelser til forordning om batterier og udtjente batterier.
Batteriretur har indsendt høringssvar til Miljøstyrelsens udkast til en ny batteribekendtgørelse.
I høringssvaret fokuserer vi især på:
Sammenhæng med frivillig aftale mellem kollektive ordninger og kommuner
Vi opfordrer til, at bekendtgørelsen tager højde for den frivillige aftale, der er under udarbejdelse mellem producentansvarsorganisationerne og kommunerne. Aftalen bør, hvor relevant, integreres i bekendtgørelsens bestemmelser, så der sikres sammenhæng og klare rammer.
Obligatorisk medlemskab og behov for myndighedsindsats
Vi bakker op om kravet om obligatorisk medlemskab af en kollektiv ordning for producenter af bærbare batterier og LMT-batterier (§ 4). Samtidig understreger vi behovet for en aktiv myndighedsindsats fra Miljøstyrelsen med oplysning og tilsyn for at sikre høj tilslutning og undgå free-riders.
Klar og rettidig vejledning fra DPA om indberetning
Der er endnu ikke offentliggjort vejledning til de kommende indberetningskrav (§§ 6 og 15). Vi opfordrer til, at DPA og Miljøstyrelsen udarbejder en klar vejledning i god tid før første indberetningsfrist i juni 2026, så producenter og kollektive ordninger kan forberede deres systemer og undgå fejl i indberetningen.
Uklare regler for “herreløse” batterier
I § 9 er det uklart, hvordan indsamlingssteder på lovlig vis kan håndtere batterier uden kendt producent, som ikke hører under den producentansvarsorganisation, som indsamlingsstedet har kontrakt med. Vi anbefaler en tydelig regulering, så behandlingen kan ske miljømæssigt og økonomisk forsvarligt.
Manglende tidsfrister for godkendelse af PAO’er
Bekendtgørelsen indeholder ikke frister for godkendelse af producentansvarsorganisationer (§ 10). Vi anbefaler faste tidsfrister både for ansøgning og for myndighedernes sagsbehandling, så godkendelsesprocessen bliver forudsigelig og rettidig.
Uforholdsmæssigt garantikrav
Kravet om økonomisk garanti (§§ 12–14) bør målrettes ud fra reel risiko. For producenter i en kollektiv ordning med solidarisk hæftelse bør garantikravet kunne bortfalde – ligesom på elektronikområdet.
Gennemsigtighed og oplysningspligt
Vi støtter intentionen bag oplysningskravene (§ 17), men foreslår, at oplysninger om medlemmer linker direkte til Dansk Producentansvars for at undgå dobbeltlister og forvirring.
Miljøkommunikation og grøn/rød opdeling
Afslutningsvist opfordrer vi til, at den økonomiske graduering i bilag 1 benytter en grøn/rød opdeling som i andre ordninger. Det skaber klarhed og sammenhæng for producenterne.
English
